Ørjan Stenseng

Bruker du Facebook, Instagram eller WhatsApp? Da støtter du direkte Meta, morselskapet bak disse gigantene. Som foredragsholder om digitaliseringens mørke sider, har jeg valgt å forlate disse plattformene.

Her er fire avgjørende grunner til at jeg har tatt dette valget – og hvorfor du kanskje bør vurdere det samme.

1. Miljø: Datasentre sluker strøm, vann

Metas stadige jakt på europeiske datasentre avdekker en skremmende miljøkostnad.

  • Nederland, Zeewolde (2022): Meta planla et datasenter på 166 hektar – tilsvarende 132 fotballbaner. Det mest sjokkerende? Det ville kreve like mye strøm som 460 000 husstander. Takket være mobilisering i den lille byen på 22 000 innbyggere, ble prosjektet heldigvis stoppet. (Se historien om hvordan en liten by sto opp mot Meta.)
  • Spania, Talavera de la Reina: Meta vendte blikket mot denne tørre jordbruksregionen. Til tross for at tørke ødela 80–90% av avlingene i 2024, avdekket lokale aktivister at datasenteret ville sluke 665 millioner liter vann årlig.
  • Realiteten i dag: Prosjektet i Spania er fremdeles under bygging. Lokale myndigheter er presset til å akseptere investeringen i troen på arbeidsplasser. Sannheten er at datasentre skaper et minimalt antall jobber sammenlignet med det massive forbruket av energi, vann og landområder de krever.

Hvordan er det å bo i nærheten av et Meta-datasenter? Videoer viser vann som forsvinner og forferdelig støy- og lysforurensning.

2. Retrett fra Menneskerettigheter: Oppløsning av DEI

Meta er i ferd med å reversere sitt engasjement for Mangfold, Likestilling og Inkludering (DEI). Selskapet oppløser sitt dedikerte DEI-team og legger ned viktige initiativer som likestillings- og inkluderingskurs.

Dette trekket, som også sees hos andre store amerikanske teknologiselskaper, viser en retrett fra grunnleggende etiske prinsipper. Ved å nedprioritere mangfold og inkludering, avslører de teknologigigantenes sanne natur og ignorerer viktigheten av en representativ og rettferdig arbeidsstyrke.

3. Trussel mot Demokratiet: Fakta sjekking legges ned

Meta stanser bruken av uavhengige fakta sjekkere på Facebook og Instagram. Dette programmet ble opprinnelig styrket etter den tragiske bortgangen til 14 år gamle Molly Russell i 2017, som tok sitt eget liv etter å ha sett skadelig materiale på plattformene. Meta beklaget den gang sin rolle offentlig.

  • Konsekvens: Ved å fjerne den uavhengige verifiseringen, åpner Meta plattformen for en flodbølge av konspirasjonsteorier, falske nyheter, og skadelig innhold.
  • Demokrati: Fakta sjekkere har spilt en viktig rolle i å beskytte demokratiet ved å sikre pålitelige kilder og verifisere uttalelser. Dette trekket er en direkte trussel mot de verdiene vi bygger på i Europa.

Molly Rose-stiftelsen advarer sterkt om at dette vil sette Facebook og Instagram tilbake til det farlige nivået de var på da Molly Russell døde.

4. Hvorfor AI?

Metas ambisiøse AI-satsing er et miljø mareritt.

Selskapet ønsker å bruke dine data og ditt innhold til å trene sine AI-modeller. Deres nye AI-datasenter i El Paso, Texas, vil kreve 1 gigawatt strøm – nok energi til å drive en by på størrelse med San Francisco i neste 2 måneder.

AI krever en uendelig mengde strøm, vann og mineraler, hvor sistnevnte ofte utvinnes fra konfliktområder og med etiske utfordringer knyttet til slaveri og dårlige arbeidsforhold. Dette er i seg selv et uholdbart og uansvarlig fotavtrykk, og noe jeg har skrevet om her

Vårt valg – Vårt ansvar: Ta tilbake kontrollen!

Hva skal vi da si om de såkalte influencerne som trekker millioner av brukere til disse plattformene, og dermed direkte støtter Metas uansvarlige praksis?

Digitaliseringen slik den praktiseres av selskaper som Meta:

  • Dreper planeten vår.
  • Forsømmer grunnleggende menneskerettigheter.
  • Er en trussel mot demokratiet vårt.

DETTE ER TIDEN FOR Å HANDLE – SLUTT Å STØTTE METAS AGENDA!

  1. Ta eierskap til dine data: Vurder å slette eller deaktivere dine Meta-kontoer (Facebook, Instagram, WhatsApp). Hver bruker som forsvinner, sender et tydelig signal til markedet.
  2. Velg Alternativer: Finn plattformer og teknologier som prioriterer personvern, miljø og etikk.
  3. Spre budskapet: Del denne informasjonen i ditt nettverk. Start samtalen og utfordre de som fortsatt er Meta-brukere til å tenke seg om.

Jeg er en offentlig foredragsholder som brenner for denne tematikken. Målet mitt er å skape en digitalisering som beskytter kloden vår, menneskene som bor her – og vårt dyrebare demokrati.

Ønsker du å transformere måten din organisasjon tenker om teknologi? Kontakt meg i dag for et foredrag om hvordan vi kan skape en ansvarlig digital fremtid!

Foredragene kan bestilles her: https://www.foredragsholder.no/foredragsholdere/oerjan-stenseng/