Om Ørjan
Ørjan har jobbet i elektronikk – og databransjen i over 25 år. Som leder, salgsleder, selger og produktsjef. Ex IBM, Microsoft, Oracle, Dell og Salesforce.
I alle disse årene har han trodd at digitalisering er bra for miljøet. Men de siste årene har han sett mange bevis på at det ikke er korrekt.
NEI – digitalisering er verken bra for miljøet, grunnleggende menneskerettigheter eller demokrati, sier han !
Det han har funnet ut er skremmende og noe han presenterer med på en faktabasert og lettfattelig måte. Han har evne til å nå frem med sitt budskap, og få deltakerne i stand til å tenke selv.
Han oppfordrer til kritisk tenking, og gir også forslag til tiltak.
FAQs
Ørjan Stenseng er 57 år og har hele livet brent for natur, vitenskap og teknologi. Han er utdannet elektronikkingeniør fra Høyskolen i Narvik og har videre utdanning i økonomi fra NTNU i Trondheim. Han begynte karrieren i elektronikkbransjen som selger, salgssjef og daglig leder. Siden 1999 har han jobbet i databransjen. Det begynte i Lotus i april 1999, som så ble en del av IBM. Så via eget konsulentselskap inn til Microsoft i 2007. Etter det Oracle, Dell og Salesforce. Han har stort sett jobbet for store amerikanske teknologigiganter som har vært gode arbeidsgivere med gode betingelser og gode sosiale ordninger. Har vært heldig og jobbet med mange dyktige folk i hele karrieren.
IT- bransjen har i alle år utviklet seg i rasende fart. Trender har kommet og gått, og noen få fra tidlig 2000-tallet, er fortsatt gjeldende. På en imponerende måte har Microsoft klart å holde Office pakken levende i over 25 år.
9. januar 2007 lanserte Apple iPhone på Macworld Conference & Expo. Det var et kvantesprang for hvordan smarttelefoner endret våre arbeidsvaner, og vårt privatliv. På samme tid kom sosiale medier og limte oss og våre barn til mobilen, som stadig måtte byttes på grunn av økt behov for minne, eller at vi ønsket en annen farge.
På samme tid gikk Public Cloud fra noe smalt og skummelt til noe vi alle brukte på jobben og privat. Nå er vi alle avhengig av sky-tjenester, og de fleste bedrifter har flyttet hele – eller deler av infrastrukturen til sky.
Utfordringen er at det er ingenting som heter sky eller public cloud. Disse tjenester kommer fra veldig fysiske datasentre, mange av disse krever strøm og vann som store europeiske byer.
I dag er det for mange datasentre og prognosen frem mot 2030 er en dobling. Det er verken strøm, vann eller mineraler til alle disse datasentrene.
Google i Skien og Tik Tok på Hamar er grelle eksempler på datasentre som ble bygget uten at det var tildelt ledig strøm. Globalt er det samme konflikt mellom datasentrene sine behov for vann, strøm og mineraler og lokale behov. Vi ser flere eksempler på hvordan digitaliseringen krever areal og grunnvann fra kornproduksjon.
Lignende inngrep ser vi i områder som opprinnelig var tildelt urinnvånere, men som nå må vike plass for gruvedrift og datasentre.
I Europa forsøker Meta å bygge datasenter der det er stor kornproduksjon. Disse gigantiske datasentrene krever strøm og vann som store europeiske byer.
De store teknologiselskapene introduserer nå løsninger som krever uendelig forbruk av strøm, vann og mineraler. Det er mye annet som også kreves, men i Ørjans presentasjon «Digitalisering på ville veier» er dette hovedfokus.
I tillegg skaper våre vår digitale live enorme mengder elektronisk avfall. På dette området er vi i Norge verst – en tvilsom førsteplass vi deler med England.
Dette vil Ørjan fokusere på og han mener det haster med å ta i bruk digitale verktøy på en bærekraftig måte.
Her har Ørjan kunnskap og erfaring som han deler med de som allerede har hørt og sett på «Digitalisering på ville veier»
I denne presentasjonen fokuserer han blant annet på: