Ørjan Stenseng
Miljø
Menneskerettigheter
Demokrati
Om
Om Tech-Talks.no
Tech-Talks.no ble startet av Ørjan Stenseng for å få frem hvor skadelig digitaliseringen er for miljø, menneskerettigheter og demokrati. Ørjan har jobbet i elektronikk – og databransjen i over 25 år. Som leder, salgsleder, selger og produktsjef. Ex IBM, Microsoft, Oracle, Dell og Salesforce.
I alle disse årene har han trodd at digitalisering er bra for miljøet. Men de siste årene har han sett mange bevis på at det ikke er korrekt.
NEI – digitalisering er verken bra for miljøet, grunnleggende menneskerettigheter eller demokrati, sier han!
Det han har funnet ut er skremmende og noe han presenterer med på en faktabasert og lettfattelig måte. Han har evne til å nå frem med sitt budskap, og få deltakerne i stand til å tenke selv.
Han oppfordrer til kritisk tenking, og gir også forslag til tiltak.
Digitalisering på ville veier
Et foredrag som snur opp ned på alt du trodde du visste om bærekraftig teknologi. Ørjan Stenseng tar deg med bak fasaden av den digitale hverdagen, og viser hvordan strømforbruk, vannressurser og mineraler fra konfliktområder er prisen vi betaler for teknologisk fremgang. Med innsikt, fortellerglede og et glimt i øyet formidler han et alvorlig budskap på en tilgjengelig og engasjerende måte – og gir publikum verktøyene de trenger for å tenke kritisk og handle ansvarlig.
Du lærer:
– Hvorfor digitalisering ikke nødvendigvis er grønn – og hva den faktisk koster miljøet
– Hvordan forbruket av elektronikk bidrar til moderne slavedrift og ressurskriser
– Hvilke strukturelle og globale konsekvenser som følger med vår digitale livsstil
– Hvordan virksomheter og enkeltpersoner kan redusere sitt digitale klimaavtrykk
– Hvorfor kritisk tenkning er avgjørende i møte med teknologisk utvikling
Alt dette har vi samlet i en presentasjon som tar 45 minutter.
Etter presentasjonen vil vi alltid være igjen minimum 30 minutter for de som ønsker å diskutere videre, eller ønsker mer informasjon.
Digitalisering som fremmer miljø, mennesker og demokrati
Et naturlig oppfølgingsforedrag for deg som har fått øynene opp i «Digitalisering på ville veier». Her viser vi hvordan teknologi faktisk kan brukes som en kraft for bærekraft, rettferdighet og medvirkning – dersom vi tar ansvar. På en lettfattelig og engasjerende måte presenterer han konkrete tiltak og strategier som gjør digitaliseringen mer etisk, grønn og demokratisk – både i privatlivet og i profesjonell sammenheng.
Du lærer:
– Hvordan man som privatperson kan redusere sitt digitale fotavtrykk i hverdagen
– Hva bedrifter og offentlige etater konkret kan gjøre for å ta ansvar for sin digitale påvirkning
– Hvordan valg av teknologi og datastruktur kan påvirke miljø og mennesker globalt
– Hvilke digitale praksiser som styrker – eller svekker – demokratiet
– Hvordan du kan kombinere teknologisk fremgang med et verdibasert fotfeste
Et foredrag som gir håp og handlingskraft – og viser hvordan digitalisering kan gjøres mere riktig.
Testimonial
Hva sier folk?
Foredraget svarte til bestilling og forventning. Budskapet hans var krevende, opplysende, kunnskapsbasert og skjellsettende- han viste "the dark side" av KI og digitalisering, med tanke på klimafotavtrykk, naturødeleggelser og svært kritikkverdige forhold for arbeidere, blant annet i gruvedriften som en konsekvens av det grønne skiftet. Dette er kunnskap som burde vært allment kjent i mye større grad. Det var godt, trygt og stødig gjennomført av Ørjan, han har en god formidlingsevne. Vi hadde god dialog i forkant og han delte villig tips til bøker og artikler om temaet.
Nyheter
Siste nytt
Mørke Data – vårt felles ansvar
I den fysiske verden er vi opptatt av å rydde etter…
Prisen for den grønne illusjonen
I 2030 skal vi som privatpersoner, bedrifter, land, verdensdel og klode…
Er enhetsskolen for alle?
De siste ukene har jeg hatt gleden av å være eksamensvakt…
Ørjan Stensengs foredrag var en intens og høyst ubehagelig vekker. Vi visste jo fra før at alt som hevdes å være grønt ikke er det. Men vi ser bare toppen av (is)fjellet her hjemme. Dette foredraget burde være obligatorisk for sentrale politikere!